midlife shine

AIP Paleo: Dag 1

Idag har jag börjat AIP Paleo (jag berättade om varför här). Så spännande! Längre ner berättar jag om vad jag åt idag, men först vad jag gjorde under två föregående dagar.

Förberedelser med fastan

Jag har läst denna bok (se bilden nedan) innan jag började min AIP resa för att lära mig mer om tarmhälsa och hur den påverkar kroppen och hjärnan. Boken är fullproppad med vetenskapliga referenser och är så omfattande att jag har blivit fullständigt övertygat om vikten att behandla inflammation i tarmar.  

Baserad på forskningen, föreslår författaren Dr. Ruscio att läkningsprocessen bör ta 8 steg. Har man tur, så behöver man inte göra alla, utan kan hoppa av protokollet efter steg 2. Detta om man känner en kraftig (minst 80%) förbättring av sina symtom.

Steg 1 är en 2-4 dagars fasta på benbuljong för att nollställa alla system och underlätta början av läkningsprocessen.

Steg 2: Uteslutningsdiet under en period på några veckor eller månader beroende på hur man mår.
Enligt boken behövde jag inte gå direkt på AIP Paleo, utan kunde börja med en enklare uteslutningsdiet, och gå striktare om den inte fungerade. Detta skulle ta mer tid dock, och det orkar jag inte med. Så jag körde direkt på en av striktare och verksamma dieter, dvs AIP Paleo.

Obs om du kör AIP Paleo, behöver du inte nödvändigtvis fasta först. Det är bara om du vill testa 8-stegs protokollet enligt Dr. Russcio.

Hur jag mådde under fastan

Steg 1 med buljongfasta överraskade mig. Jag fruktade den och kunde inte föreställa mig hur jag skulle någonsin kunna gå två dagar utan mat. Jag blir en sådan pest när jag är hungrig: mår dålig, är deprimerad och sur på allt och alla.

Men buljongen var så mättande att jag inte var hungrig en enda minut på dessa två dagar. Jag var sugen på mat, på att tugga något. Men det var inte för att jag var hungrig (jag var inte det), utan bara av en vana. Jag mådde bra från morgon till kväll. Min mage gjorde inte ont alls, och jag kände inga berg-dalbanor i min humör eller mättnadskänsla som man får om man äter vanlig sockerfylld kost. Både mättnadskänsla och övergripande välmående var stabila hela tiden. Jag gick till sängs mätt oh vacknade mätt (det sistnämnda brukar aldrig hända då jag är alltid sugen på frukost). Jag kunde träna, laga mat, arbeta, leka med barn – allt det vanliga.

Det var inte utan baksida dock. I slutet av dag 2 var jag så less på buljong att jag inte kunde tänka mig dricka en droppe till. Hoppas att det är ingenting bestående för att man använder buljong i många AIP maträtter…

soup bowl, lentil soup, bowls

Och det värsta var på morgonen av dag 3. Jag vaknade fortfarande mätt och välmående. Men när jag försökte göra lite yoga, blev jag andfådd, mitt hjärta rusade som galet, och jag fick avbryta och vila flera gånger under ett 20-minuters superenkelt nybörjarpass! Det har aldrig hänt mig förr. Har ingen aning vad detta handlade om. Kanske är det en av normala stadier i fastande? Jag tyckte inte om det och avbröt min fasta för att äntligen påbörja min AIP!

Vad jag åt under AIP Paleo dag 1

Jag började dagen med en rödbetssoppa med 2 skivor stekt bacon, som jag klippte med sax och kastade in i soppan. Receptet kommer från denna bok och jag har tillagad soppan och fryst den i flera små påsar redan förra vecka. Rödbetssoppa var supersöt (för sött enligt min 5-åring), men det var det kroppen ville ha efter två buljong-dagar. Efteråt drack jag en kopp svart Darjeeling té och började arbetsdagen mätt och belåten.

Efter fastan, varnade Dr. Russcio, ska man gå lite lugnt med maten och inte introducera komplexa maträtter med många ingredienser. Det är för att hjälpa magen och för att kunna känna efter om man reagerar på något särskilt. Jag reagerade inte på något vid frukosten utom att smaker var så kraftiga. Även téet smakade som i barndomen – en smak som jag inte har känt med min vuxna tunga på många år. Kul!

Till lunch var det en härlig (men tyvärr också för sött) gryta av sötpotatis, lök, vitlök, köttfärs, grönkål och härliga kryddor (gurkmeja, kanel och ingefära). Receptet hittar du här. Jag tyckte att man kunde gott lägga på lite mer grönkål för att minska på sötman. Min man åt två portioner med gott aptit, och så blev det en del kvar som jag tänker använda imorgon till frukost. Till maten var det vatten och efteråt unnade jag mig en kopp grönt te.

midlife shine

Jag mådde bra fram till kvällen, var inte hungrig, och hade inga cravings (matbegär).

Till middag var det Thai kycklingsoppa (se receptet här). Jag förberedde den på förhand, så det var bara att värma upp den.

midlife shine

Den smakade bra för vuxna, men barn tyckte inte om den tyvärr. Strax efter soppa började mina tarmar protestera och jag fick ont i flera leder. Uppenbarligen var det något i soppan som jag reagerade på, vilket är konstigt då receptet är AIP. Det kunde har varit kokosmjölk, som innehöll konserveringsmedel – något som är inte AIP, och jag upptäckte det för sent… Men jag vet inte. Det är min första dag, och jag saknar erfarenhet att bedöma det. Jag får fortsätta observera och se vad som händer i kroppen.

midlife shine

Michele Spring från Thriving on Paleo har varnat att det inte är ovanligt att man mår sämre den första eller de första veckorna på AIP, för att därefter börja må bättre. Det är för att dåliga tarmbakterier kämpar emot och dör. Så jag kör på.

På kvällen tog jag ett äpple, lite chips av torkat renkött, och en kopp av rooibos coffeinfri té. Och så surfade jag på alla goda AIP desserter som jag ser fram emot att få göra till helgen. För det gjorde jag en extra beställning från Bodystore som kommer hem redan om 2 dagar. Yippi!!!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.