Övning: Vad ger och tar min energi?

Kapitel: Lära känna dig själv
Övning: Vad ger mig energi och vad tar min energi?
Syfte: 1) att lära känna dig själv bättre, 2) få en överblick över din vardag och 3) hitta små verktyg att förbättra din vardag med.
Förberedelser: Inga förberedelser. Övningen är relativt enkel och uppdelad i tre steg, ca 15 min var. Har du ont om tid, gör ett steg i taget, och spara dina anteckningar för att fortsätta med nästa steg när du har tid.

Steg 1: Lär känna dig själv bättre (ca 15 min)
Dela en pappersark i två kolumner och döp den ena till ”Ger energi” och den andra till ”Tar energi”. Börja med vilken kolumn som helst, och lista allt du kan tänka på som ger, respektive, tar din energi. Det kan vara människor (nämn de gärna med namn), situationer, saker, upplevelser, aktiviteter, musik/filmer/böcker, vad som helst – skriv ner allt du kommer på.

Steg 2: Få en överblick över din vardag (10 min)
Fundera: vad har du mer av i ditt liv idag – det som ger dig energi eller det som tar din energi? Tänk på föregående dag – hur såg den ut utifrån din lista: fanns det händelser/upplevelser/människor som gav dig energi? Fanns det sådana som tog din energi? Var det balans mellan dessa två? Om inte, vilka händelser/upplevelser/människor dominerade? Hur såg föregående vecka ut?

Ser du att du har fullständig balans mellan två kolumner, eller att ditt liv är dominerat av det som ger dig energin – grattis! Var glad och tacksam för detta, och fortsätt göra det du gör – det uppenbarligen fungerar.  Finns det obalans och det negativa dominerar, gå till steg 3.

Steg 3: Hitta små verktyg att förbättra din vardag med (15-30 min)
Här finns det tre strategier beroende på  hur steg 2 (ovan) såg ut samt vad du orkar att ta itu med idag. Dessa strategier är: 1) ta bort det som tar mest energi; 2) lägg till något positivt; 3) gör både och.

Strategi 1: ta bort det som tar mest energi
Inom organisationsmanagement brukar man först och främst fokusera och om möjligt eliminera det som är negativt. Man föreställer negativa och positiva krafter som dragande åt var sitt håll. Denna dragkamp skapar spänning. Vill du minska på spänningen är det mest effektiva och hållbara sättet – att åtgärda de negativa dragningskrafterna först. Logiken är enkel: löser man inte grundproblem, ska ingen sötningsmedel hjälpa. Med andra ord: ökar du kraften på ena sida utan att minska på den andra, ska spänningen öka och någonting eller någon ska till slut brista.

Titta på det du skrev i steg 2 i kolumnen ”Tar energi” och fundera:
1) (hitta boven) Vad tar mest energi från mig? Vilken energitjuv förekommer oftast? Har jag någon energivampyr i mitt liv som lämnar mig helt dränerad och nedstämd efteråt?
2) (hitta en åtgärd) Hur kan jag minska på detta? Kan jag ta bort det helt? Hur och när? Skriv ner dina tankar, var konkret i dina åtgärder (exempelvis, vad kan jag göra åt den största energitjuven redan imorgon?)

Strategi 2: lägg till något positivt
Vissa nutritionister har den motsatta åsikten. De brukar föreslå att vi lägger till det goda istället för att fokusera på eliminering av det onda. Det anses att det finns bara så mycket utrymme, och lägger vi till något positivt, så ryms inte det negativa längre (typ, äter du en banan, ska du inte vilja vräka i dig en godispåse – funkar inte på mig, men jag förstår det i teorin).

Titta på vad du skrev i ”Ger energi” kolumnen och fundera på hur du skulle kunna öka förekomsten av det som ger dig energi i din vardag? Var konkret när du skriver ner dina tankar, exempelvis:
– Vilken liten åtgärd utifrån min lista kan jag införa i min vardag? Vad hindrar mig att jag gör det redan imorgon?
– Vad av ovanstående skulle jag vilja göra mer av? Vad behöver jag för att möjliggöra detta?
– Vilken av ovanstående händelser/upplevelser kan/vill jag boka in för kommande helg? Hur kan jag öka chanser för att det blir av?

Fundera utifrån båda perspektiv, och börja smått. Inför en liten förändring först. Lägg till någon liten energigivande aktivitet till din vardag; eller undvik att läsa nyheter på morgonen om du blir nedstämd av dem. Orkar du, gör både och (Strategi 3). Det är du som bestämmer och styr. Men såg du negativ obalans i steg 2 (att det som tar energi dominerar), behöver du göra något. Lycka till!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.