midlife shine

Vecka 4 på AIP Paleo: jag klarade det!!!

Idag är mina 30 dagar på AIP Paleo slut. Wow! En månad av konstant matlagning, äckliga bakelse, spännande kryddor och grönsaker, nya smaker och oväntade kroppsliga upplevelser.

Vad kan jag rapportera? Under vecka 4 var jag fortsatt trött och har fått ännu mer ont i leder i mina händer. Humöret och ork är inget vidare heller, antagligen pga tröttheten. Jag vill bara sova…

Men min hud har förbättrats! Jag är inte botad, vilket jag inte förväntade mig heller. Om jag blir stressad eller äter något som irriterar magen, då börjar det klia och krypa i huden på mina kinder. Men förbättringen finns och den är synlig. Jag är mycket mindre röd, huden är välfuktad och ser friskare ut.

Magen mår superbra. Ingen ont, inga konstigheter alls.

Jag har tappat nästan 4 kg i vikt. Det var ingenting som ingick i mina mål, utan bara hände (minus 3 kg efter 2 första veckor). Inte så konstigt med tanke på att jag äter inget bröd, makaroner, chips och inte heller yoghurt som jag brukade dricka litervist dagligen… Men lite förvånande ändå för att jag äter ENORMA portioner och så mycket kött och fisk som jag har aldrig ätit.

Ögon däremot mår inte bra alls. Undrar om det är dags att gå till en ögondoktor? Jag vill inte ta antibiotikapiller igen, men kanske finns det annat att göra? Typ, antibiotika droppar? Eller vad gör man med okulär rosacea? Vet någon?

Jag kanske skulle må ännu bättre av att fortsätta på AIP en stund till. Men då återintroducering är en långsam process (1 ny matvara per 5-7 dagar), så hinner min kropp tillfriskna lite mer under tiden. Hoppas jag.

Så här planerar jag göra med återintroducering:

  1. Äggula (steg 1)
  2. Vin (det hör till steg 2, men jag vill gärna skåla med min man på hans födelsedag)
  3. Ghee (steg 1)
  4. Peppar (steg 1)
  5. Ärtor (steg 1)
  6. Sesame olja (steg 1)
  7. Äggvita (steg 2)
  8. Nötter (steg 2)
  9. Chocklad (steg 2)
  10. Smör (steg 2)
  11. Yoghurt (steg 3)
  12. Ost (steg 4)
  13. Ris (steg 4)
  14. Potatis (steg 4)

Listan utgår ifrån 4 steg rekommenderade av Dr. Sarah Balantyne. Steg 1 inkluderar produkter som är minst kända att framkalla inflammation, steg 2 – produkter som fler brukar reagerar på, och så vidare. Steg 4 inkluderar mat som de flesta med inflammatorisk sjukdom inte ska kunna återintroducera alls. Tanken är att man får inte introducera mat från steg 2 före man har lyckats introducera de flesta varor från steg 1.

midlife shine

I min lista utgår jag ifrån det jag saknar mest. Tyvärr finns det jag saknar mest i steg 3 eller 4, så det är minst två månader bort…

Det här har jag inte tänkt på riktigt, att innan jag återintroducerar allt tillbaka, är jag kvar på AIP kost. Hmmm… Då är det bäst att lära mig laga mer AIP mat. Tur att jag har köpt denna bok.

midlife shine

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.