Varför krisar jag när jag inte har någon anledning att göra det?

Är du en av dem som har hamnat i medelålderskris men känner att du inte har några objektiva anledningar för att krisa? Du har stannat av, analyserat ditt liv, skannad dig själv och din omgivning och kan inte hitta någon obalans någonstans. Ändå mår du dåligt och förstår inte varför.

Det är inget ovanligt.

Som vi har lärt oss tidigare, medelålders nedstämdhet är en förväntad fas i våra liv. Livet går som vågor, upp och ner. Svacka i mitten av livet är lite större och längre än andra, det är allt. Det behöver inte handla om något särskilt.

 Professor Rauch, författare av ”The Happiness Curve”, säger:

“the midlife malaise can be and often is about, literally, nothing. It can be a self-propelled negative emotional cycle that takes on a life of its own. In fact, successful and stable people are especially vulnerable to this weird and perverse midlife cycle”.

Han lägger till att de som inte har en objektiv anledning för att krisa, krisar ibland mest:

“When people are not content with life, they can start to feel unhappy about being unhappy. Then, being unhappy about being unhappy makes them feel even worse, and the feedback loop creates a downward spiral, leading to a deepening hole of dissatisfaction. For people whose circumstances can’t explain their unhappiness, the downward spiral can be especially extreme.”

Så vad kan du göra för att ta dig ur denna destruktiva nedåtgående spiral?

Experter tycker att du ska först och främst vila dig i vetskap om att det är inget fel på dig, och du behöver inte skämmas för att du inte mår 100. Det är en tråkig men helt naturlig fas i ditt liv. De flesta ska dippa mitt-i-livet enligt det ökända U-kurvan. Enligt statistiken, i Sverige dippar vi i genomsnitt vid 47-års ålder, sedan går det sakta men uppåt. Ta det till dig: du ska må bättre, denna period ska ta slut.

Du behöver inte heller införa några drastiska förändringar i ditt liv.

Image by Zachtleven fotografie from Pixabay

Psychology Today rekommenderar att du helt enkelt rider ut denna fas genom att ta hand om dig själv och genom att utöva självempati och självmedkänsla. Var inte hård mot dig själv för att du inte må bra, utan försök hitta något som kan ge dig energi och skänka dig glädje.

Vad kan det vara för något? Det är individuellt för var och en av oss, och vad som kan ge dig energi vet bara du. Det som är gemensamt för oss är grundregler:

  • tillräckligt med sömn (minst 6-7 timmar per dag),
  • regelbunden träning (här varierar det råd om hur mycket och hur intensivt det ska vara),
  • tid med nära och kära,
  • engagemang i något meningsfullt (utifrån egna värderingar)
  • tacksamhet, mindfullness, osv.

Låter det för banalt? Jaja, jag vet. Det funkar, men jag förstår att du har hört det förr.

Image by Engin Akyurt from Pixabay

Prova det här istället:

  • Prioritera positivitet,
  • kultivera optimism och
  • omdefiniera vad medelålder betyder för dig.

Lättare sagt än gjort? No worries! Vi hjälps åt.

Här på Midlife Shine, i Myshörnan, kan du hämta lite positivitet och vila själen. I Verktygslådan hittar du några verktyg som kan ge mer energi, balans och positivitet.

Och så kan du gärna börja med att ge dig själv lite kärlek. Ladda ner gratis Self Care Calendar från Normpsykologen. Det är ett bra verktyg som hjälper dig att införa enkla saker i din vardag för att ta hand om dig själv.

Känns det för egoistisk att satsa på dig själv på det sättet? Här har du fel. Om du inte mår bra, så påverkas alla i din omgivning. Det är ditt moraliska ansvar att se till att du mår bra, så att du kan sprida värme, kärlek och ljus till andra. Du kan inte göra det om du är tom, slutkörd, nedstämd eller olycklig.

Det är inte jag som säger det, utan Dalai Lama, Michele Obama, flygvärdinnor (put on your mask first), tja alla som är värda att lyssna på. Är du redo att höra?  

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *